Midden vorig jaar verscheen het boek Project Canvas dat ik samen met Rudy Kor en Theo van der Tak heb geschreven. E-zine ManagementImpact publiceerde een serie van drie artikelen over het neerzetten van een goede basis voor een project, op basis van het boek Project Canvas. Deze artikelen beschrijven een paar kernbegrippen van het model.
Projectachtergrond
Het eerste artikel verscheen op 21 maart 2017 en beschrijft het onderzoeken en invullen van de achtergrondkenmerken. De achtergrond bestaat uit de feiten, de kenmerken van de situatie die het startpunt vormen voor een project. Het gaat hier om het in kaart brengen van die onderwerpen waarover in het project weinig tot geen discussie kan zijn, de ‘harde’ werkelijkheid.
Projectdoel
Uiteindelijk bestaat het project om een resultaat tot stand te brengen, doelen te realiseren en daarmee een kans te grijpen of problemen uit de weg te ruimen. Het project zelf zorgt niet voor de realisatie van de doelen, maar draagt daar wel een belangrijke steen aan bij. Ze geven een ideaal aan waarop mensen zich kunnen richten.
Projectresultaat
Door te denken in termen van doelen en resultaten wordt vooruitgekeken en niet achteruit, zoals bij achtergrond en probleem. Een project helpt de afstand tussen vandaag (problemen en doelen) en morgen te overbruggen door het opleveren van resultaten.