De komende jaren blijft programmatisch werken aan belang toenemen. De rol van de opdrachtgever voor programma’s is daarbij heel belangrijk. Het helpt als een opdrachtgever vooraf weet waar hij of zij allemaal mee te maken gaat krijgen. Des te beter de keuzes aan het begin, des te beter de uitvoering. Klinkt simpel en dat is het ook. In deze sessie gaan we hierover in gesprek aan de hand van het boek “Essentie van programmamanagement voor opdrachtgevers” dat is geschreven door Niels van Loon.
Begin dit jaar schreef Niels van Loon het handzame boek Essentie van programmamanagement voor opdrachtgevers. Niels is programmamanager bij NOVAIM en heeft jarenlange ervaring in het leiden van programma’s en het ondersteunen van organisaties bij programmatisch werken.
In een korte introductie komen enkele belangrijke onderwerpen uit dit boek aan bod. Vooraf krijgen de deelnemers een korte enquête toegestuurd; de (anonieme) reacties worden meegenomen in de presentatie.
In een tweetal break-out rooms spreken we vervolgens met elkaar over twee onderwerpen: wat maakt iemand een ideale opdrachtgever? En wat zijn de onderwerpen die echt op tafel moeten komen in één van de eerste gesprekken tussen opdrachtgever en programmamanager?
Tot slot gaan we in op enkele actuele cases die worden ingebracht door de deelnemers. Iedereen die zich inschrijft, krijgt de vraag of ze anoniem hun eigen uitdaging met een opdrachtgever willen meegeven, in een vraag. Die komen in de sessie aan bod waarbij alle deelnemers hun verdiepende vragen en verrijkende gedachten kunnen meegeven.
Het gesprek met alle deelnemers wordt gefaciliteerd door Björn Prevaas van Good Work Company. Björn begeleidt mensen, teams en organisaties om met behulp van projecten en programma’s hun ambities te realiseren.
Björn en Niels zijn beide lid van het kernteam van PGM Open.